6+3 vinkkiä rakentamisen laadunhallintaan poikkeusoloissa

vinkkiä rakentamisen laadunhallintaan

Näin ylläpidät ja johdat hankkeesi laatuprosessia menestyksekkäästi 

Viimeiset vuodet koronakriisistä sodan alkamiseen ovat osoittaneet meille, että maailmantilanteessa voi tulla hyvin äkillisiä ja ennakoimattomia muutoksia.

Poikkeuksellisissa ja haastavissa olosuhteissakin rakennustyöt tulisi voida kuitenkin tehdä laadukkaasti ja turvallisesti. 

Kokosimme sinulle tiiviin poikkeusaikojen itsepuolustuspakkauksen, jonka vinkkien avulla pystyt ylläpitämään ja kehittämään rakentamisen laatuprosessiasi kaikista haasteista huolimatta.

Poikkeusaikojen laadunhallinnan 4 tunnistettua haastetta

Rakennushankkeen osapuolten välisellä yhteistyöllä ja informaation kululla on erittäin tärkeä rooli rakennusprosessin hyvälle laadulle.  

Poikkeusajat tuovat työmaan laadunhallintaan nämä 4 erityishaastetta: 

1. Kaikki osapuolet eivät ole paikalla työmaalla 

    •  Työmaalla ei todenneta paikan päällä esimerkiksi piiloon jääviä rakenteita tai osakohteen tarkastuksia ja luovutuksia 

2.  Aikataulut muuttuvat 

    •  Materiaalien toimitusajat vaihtuvat tai työntekijöiden läsnäolomahdollisuuksia rajoitetaan 

 3. Etävalvonta ja etänä suoritettavat tarkastukset 

    •  Poikkeusolojen pakottavien etäkatselmusten tekemiseen liittyvä kokemus tai työkalut puuttuvat 

4. Asiakaskatselmusten rajoitettu mahdollisuus 

    •  Katselmuksia ei voida järjestää normaaliolojen mukaan 

Vaikka olosuhteet muuttuvat, pidä laatuprosessin ylläpitämisestä ja johtamisesta huolta 

Jos poikkeustila ei muuta kohteen laatuvaatimuksia, niin laadunhallinnan pitäisi pyrkiä vähintään samaan. Käydään läpi seuraavaksi 6 kohtaa, joita noudattamalla voit ylläpitää oikeaa laadun tasoa myös silloin, kun rakennushankettasi ympäröivä maailma muuttuu. 

1. Suunnittele prosessit häiriötilanteiden varalle ennakoivasti 

Autat rakentajia eli kaiken laadun tekijöitä toimimaan samoilla periaatteilla olosuhteesta riippumatta, kun suunnittelet jo etukäteen keinot varautua muuttuviin oloihin.

2. Keskity työmaasi laaturutiineihin

Vaaditun laadun tavoittelun ei pidä olla keino päästä tarkastuksista läpi missään oloissa. Älä laske rimaa siksi, että toimenpiteiden suorittaminen on haastavampaa. 

3. Pidä kiinni selkeistä rooleista, vastuista ja toimintatavoista

Poikkeusoloilla on vaarallisen helppoa löytää oikeutus kirjaamatta jääneelle havainnolle, tekemättä jääneelle katselmukselle tai tehtävään liittyvien osien karsimiselle.

4. Johda laatutyötä systemaattisesti

Käy läpi kehitysmahdollisuuksia ja muista viestiä myös hyvistä suorituksista. Vaikka poikkeusolot luovat pelkoa ja epävarmuutta, niin kaikki sitoutuvat laatuun myös poikkeusoloissa, kun johtamisella osoitetaan aito välittäminen ja arvostus ihmisten tekemälle työlle.

5. Luo dokumentoinnilla mahdollisuus pysyä ajan tasalla ja osallistua etänä 

Aktiivisella ja jaetulla dokumentoinnilla laatuun liittyvät riskit huomataan yhdessä nopeasti. Digitaalinen dokumentointi ja viestintä luovat mahdollisuudet osallistua työmaalla tapahtuvaan laaduntuotannon ytimeen, vaikka työmaalla tai kokouksissa ei olisi fyysisesti mahdollista olla. 

Itseasiassa tuottavuus voi jopa kasvaa, kun esimerkiksi siirtymisiä tarvitaan vähemmän. 

6. Pidä huolta siitä, että kaikki tuntevat laatuvaatimukset 

Etenkin taloudellisesti tiukoissa paikoissa on erittäin vähän pelivaraa tehdä töitä laatuvaatimuksista poiketen ja toistaa työ uudestaan vaatimusten mukaan. 

Sitouta ihmiset perehdyttämällä heidät tehtäväsuunnitelmiin pitämällä tieto jatkuvasti saatavissa ja jaettavissa.

Onnistunut rakentamisen laatu on onnistunutta kommunikointia ja tekemistä – Myös poikkeusoloissa 

Rakennusalan tutkimuksissakin on jo havaittu, että puutteellinen kommunikointi vaikuttaa merkittävästi rakentamisen tehokkuushävikkiin. Kun kommunikointi ja tiedon jakaminen onnistuu, sinun ei tarvitse poikkeusaikanakaan: 

  • Tehdä turhaa ja arvoa tuottamatonta työtä tai kahdesti samaa työtä
  • Kuroa jatkuvasti aikahäviöitä kiinni tai myöhästyä aikatauluista
  • Etsiä tietoja tai huomata niiden kokonaan kadonneen
  • Maksaa laatuongelmista aiheutuvaa aikaa ja rahaa

 Miten viestintä onnistuu? Tässä 3 vinkkiämme: 

1. Selkeytä viestintäkanavat 

 Mitä useamman kanavan sokkelossa purjehdit, sitä enemmän kommunikointiin liittyvät riskit kasvavat. Keskitä viestintää niin paljon kuin mahdollista ja varmista, että kaikki osapuolet voivat liittyä viestintään mukaan. 

2. Suosi digitaalista viestintää 

Jos viestintään käytetään esimerkiksi paperisia dokumentteja tai ilmoitustauluja, viestien näkeminen vaatii fyysistä paikallaoloa. Digitaalinen viestintäkanava välittää viestin silloinkin, kun fyysinen läsnäolo ei ole mahdollista.  

3. Pyri nopeimpaan mahdolliseen tiedottamiseen ja tiedon jakamiseen 

Olosuhteiden muutoksissa nopea viestintä ja reaaliaikainen viestinnän seuraaminen helpottaa oikean tilannekuvan muodostumista. Ajantasaisesti jaettu tieto auttaa toimimaan ketterästi ja poistaa myös epävarmuutta. 

 

Kaikkea ei voi tietää ennakkoon – Mutta kaikkeen voi varautua 

 

Vuonna 2020 näimme, että maailma voi muuttua dramaattisesti ja äkkijyrkästi jopa parissa viikossa.  

Etätyöskentelykäytäntöihin siirtyminen kasvatti asiakastutkimuksemme mukaan 87 % digitaalisten työkalujen käyttöä rakennushankkeissa 

Vuonna 2022 alkanut sota on muuttanut markkinatilannetta radikaalisti ja tehokkuuteen liittyviä keinoja etsitään aktiivisesti. Laadusta on kuitenkin pystyttävä pitämään kiinni. 

Asiakaskyselyymme vastanneista rakentajista yli 70 % kertoi, että Congrid luo hankkeisiin läpinäkyvyyttä ja lisää ajansäästöä perinteisiin dokumentoinnin ja viestinnän keinoihin verrattuna 

Lisätietoja tutkimuksesta saat ilmaisesta oppaastamme poikkeustilanteisiin varautumiseen rakennusalalla  

Kiinnostaisiko sinua kuulla lisää Congridin ratkaisuista laatuprosessien johtamiseen poikkeusoloissa? 

Ota meihin yhteyttä ja aloita veloituksetta!